LEADER
2023-2027

LEADER
2014-2020

MENIU

Informații generale privind implementarea SDL prin intermediul LEADER

Puncte tari / Puncte slabe / Oportunități / Amenințări

Analiza nevoilor de dezvoltare și a potențialului zonei

Puncte tari

  • Altitudini ce variază între 200-700 m, diversitate relief ( predominant deal propice pomiculturii şi viticulturii dar si campie si lunca propice culturii de legume şi cereale, bonitatea terenurilor este propice agriculturii)
  • 5 lacuri de acumulare
  • Amplasarea teritoriului în apropierea polilor urbani Piteşti, Rm. Valcea, Curtea de Arges, Mioveni și pe un culuar istoric şi cultural de excepţie: Curtea de Argeş- Transfăgărăşan şi Sibiu
  • Retea rutiera si feroviara dezvoltata
  • Resurse forestiere
  • Notorietatea din punct de vedere al peisajului, reliefului şi reţelei de comunicaţii
  • Bogatia resurselor naturale şi energetice: lemn, petrol, gaze naturale, balast şi nisip
  • 3 Arii protejate avifaunistice,1 sit de importanţă comunitară
  • Resurse umane specializate în protejarea sit-urilor comunitare şi a ariilor protejate
  • Servicii de salubrizate în toate localităţile teritoriului
  • Un patrimoniu arhitectural bogat,meşteşuguri specifice care pot fi valorificate (împletituri de nuiele, cioplitură în lemn, lingurari, potcovari, fierari)
  • Existenţa, notorietatea şi activitatea Muzeului Goleşti, Muzeu al Viticulturii şi Pomiculturii, de interes naţional
  • Există sărbători locale în majoritatea localităţilor din teritoriu, datini şi obiceiuri locale, obiceiuri şi tradiţii locale legate de principalele sărbatori de peste an sau de evenimentele din viața omului
  • Există doua licee tehnologice in teritoriul GAL TAM
  • in toate localitatile exista cel putin un dispensar
  • un spital in orasul Stefanesti
  • procent populatie ocupata in jur de 62%
  • proiecte europene derulate la nivelul UAT si ong

Puncte slabe

  • Potenţial geografic insuficient valorificat
  • Cadrul natural afectat, principala cauză fiind exploatarea necorespunzatoare a resurselor naturale
  • Starea precară a infrastructurii de transport
  • slaba implicare a APL in domeniul social
  • Servicii edilitare slab dezvoltate/dotate
  • slabă digitalizare a sectorului public și privat
  • Responsabilitatea ecologică redusă în mediul rural
  • Activităţi industriale poluatoare - prelucrarea lemnului, exploatarea resurselor energetice
  • Monumentele nu sunt întreţinute corespunzător unele aflate in stare de degradare
  • Conştientizarea slabă de către APL a problematicii privind propriul patrimoniu local
  • Insuficiente activităţi şi proiecte culturale
  • Pierderea importanţei căminelor culturale ca spaţii de emanaţie culturală
  • Se pierd treptat meşteşugurile locale, cele rămase nu sunt exploatate ,se pierd traditiile locale
  • numar mic de locuri de munca in domeniul nonagricol
  • activitati agricole slab dezvoltate
  • foate putine asociatii de producatori/cooperative agricole
  • nu sunt promovate produsele agricole locale
  • Tinerii părăsesc comunităţile rurale, fie în favoarea mediului urban din apropiere care oferă mai multe oportunităţi de dezvoltare personală decât comunităţile rurale, fie părăsesc România în favoarea altor state mai dezvoltate, în special din vestul Europei
  • sistem sanitar slab dezvoltat
  • Grupuri vulnerabile în situaţie de risc – comunităţi de romi
  • Număr redus/lipsa unor centre de consiliere/a unor programe pentru copii si parinti
  • Lipsesc activităţile culturale, concursuri pentru tineri şi copii
  • lipsa activitati de educatie sanitara, protectia mediului, civica etc
  • lipsă parteneriate, cooperări între publici, publici-privați-ong
  • formele asociative, în numar foarte mic, nu-si promoveaza produsele/rezultatele

Oportunități

  • Amplasarea teritoriului în proximitatea unor centre urbane
  • Existenţa unor obiective politice şi de program din partea guvernanţilor privind construirea autostrazii A1 - Pitesti - Sibiu.
  • Granturi şi finanţări privind proiecte ce vizează dezvoltarea durabilă
  • Proiectele judeţene de gestionare a deşeurilor din judeţ
  • Programele de responsabilitate socială ale firmelor poluatoare
  • Existenţa unor Programe de manifestări culturale organizate de Biblioteca Judeteană Argeş
  • Posibilitatea accesării fondurilor structurale şi a programelor de finanţare naţională
  • Posibilitatea realizării de parteneriate
  • Posibilitatea atragerii de fonduri europene pentru proiecte în domeniul resurselor umane şi al incluziunii sociale
  • Posibilitatea atragerii de fonduri europene pentru proiecte în domeniul educaţiei permanente, sanatate
  • Oportunităţi de finanţare privind investiţiile în infrastructura medicala
  • Bănci şi agenţii de microcreditare
  • Credite şi programe de finanţare
  • Oportunităţi de formare a agricultorilor
  • Scheme de finanţare
  • Politici favorizante şi finanţări pentru încurajarea cooperării în agricultură
  • Complementaritatea GAL-urilor și posibilităţi de colaborare
  • Există oportunităţi de finanţare şi preocupări în cadrul procesului de consolidare şi implementare a polticilor agricole privind înfiinţarea asociaţiilor de producători
  • Existenţa politicilor/ normelor europene privind colectarea selectivă a deşeurilor şi reciclare
  • Existenţa programelor de finanţare privind pregătirea personalului

Amenințări

  • Apariţia conflictelor dintre valorile economice şi cele de conservare a monumentelor şi naturii
  • Infrastructura insuficient dezvoltată în zona de proximitate Valea Prahovei şi Valea Oltului
  • Proximitatea faţă de oraşe creşte riscul pierderii specificului local
  • Calitatea aerului este influenţată de apropierea zonelor industriale (Piteşti)
  • Acces redus la infrastructura de managementul deşeurilor şi al apelor uzate
  • Pierderea identităţii istorice a Judeţului Argeş
  • Lipsa unui brand de turism al Argeşului
  • Pierderea specificităţii obiectivelor arhitecturale
  • Migraţia tinerilor spre alte meserii şi zone
  • Scăderea în continuare a natalităţii
  • Lipsa de sustenabilitate financiară – lipsa finanţării
  • Costurile serviciilor medicale
  • Clima secetoasă datorită încălzirii globale
  • Cadrul legislativ în continuă schimbare
  • Dobânzi mari la instituţiile de credit
  • Competiţia cu produsele de import
  • Birocraţie excesivă în absorbţia fondurilor
  • Blocarea fondurilor europene pe parcursul controalelor europene sau interne
  • Lipsă de interes pentru ocupaţiile tradiţionale - viticultură, pomicultură, meştesugurile locale
  • Există multe ingerinţe politice în actul administraţiei
  • Neaplicarea strategiilor regionale şi judeţene ar putea genera o neaplicare a strategiilor locale, cu influenţă asupra dezvoltării teritoriului

Identificarea nevoilor

N1 - nevoia 1

Creșterea veniturilor alternative pentru femei și / sau tineri (între 18 și 30 de ani) prin dezvoltarea sectorului neagricol

N2 - nevoia 2

Creșterea nivelului de trai a populației din Ținutul Argeșul de Mijloc

N3 - nevoia 3

Crearea de noi locuri de muncă în sectorul neagricol

N4 - nevoia 4

Reducerea migrației către zonele urbane și străinătate

N5 - nevoia 5

Promovarea incluziunii sociale și a nediscriminării

N6 - nevoia 6

Modernizarea, dotarea infrastructurii necesare creșterii capacității de furnizare a principalelor servicii pentru populație

N7 - nevoia 7

Asigurarea unui mediu curat, sănătos

N8 - nevoia 8

Eficientizarea energetică, îmbunătățirea infrastructurii, dotarea spațiilor pentru servicii sociale / sănătate

N9 - nevoia 9

Conservarea și valorificarea durabilă a patrimoniului local

N10 - nevoia 10

Crearea / moderrnizarea și dotarea infrastructurii destinate activităților recreative și de agrement

N11 - nevoia 11

Conștientizarea populației privind protejarea mediului înconjurător

N12 - nevoia 12

Dezvoltarea unui sector nonagricol sustenabil

N13 - nevoia 13

Păstrarea tradițiilor locale

N14 - nevoia 14

Valorificarea cunoștințelor comunității

N15 - nevoia 15

Creșterea gradului de incluziune socială la nivelul populației rome cât și pentru alte categorii de grupuri vulnerabile

N16 - nevoia 16

Digitalizarea sistemului public, social, medical, economic

N17 - nevoia 17

Promovarea resurselor teritoriului GAL TAM

N18 - nevoia 18

Creșterea gradului de promovare a teritoriului și încurajarea schimbului de cunoștințe

N19 - nevoia 19

Promovarea dezvoltării durabile

N20 - nevoia 20

Dezvoltarea asociativității

Componența parteneriatului și procesul de implicare a comunității în dezvoltarea strategiei

Descrierea caracterului incluziv si nediscriminatoriu al parteneriatului

Parteneriatul Asociației Grupul de Acțiune Locală Ținutul Argeșul de Mijloc este diversificat fiind format din 44 parteneri: 10 UAT-uri din care unul este oraș, 26 firme private cu domenii diferite de activitate și cu sedii sociale/puncte de lucru în toate localitățile partenere, 8 ong-uri cu diverse obiecte de activitate cu sediul social în teritoriul GAL/punct de lucru/ in localități limitrofe teritoriului dar cu activitate la nivel județean. De asemenea, diversificarea parteneriatului rezultă și din reprezentarea în cadrul parteneriatului a femeilor și tinerilor, procent 43,18%. Sunt respectate principiul egalității între bărbați și femei și a integrării de gen, principiul nediscriminării pe criterii de sex, origine rasială, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală. În cadrul acestui parteneriat dezvoltarea locală este plasată sub responsabilitatea comunității, abordare LEADER cu inițiativă de "jos în sus", implicare participativă pentru interesul comun care este dezvoltarea comunității, realizarea de acțiuni comune pentru rezolvarea nevoilor locale și de a crea plus valoare și echilibru în teritoriul GAL Ținutul Argeșul de Mijloc.

Descrierea interesului și implicării în dezvoltarea teritoriului a partenerilor din cadrul fiecărui sector:

Autoritățile publice locale

Cele 10 autorități publice locale fac parte din GAL Ținutul Argeșul de Mijloc încă din 2012, au experiențe în comun dar și individuale în derularea de proiecte europene, au un scop comun acela de a dezvolta teritoriul Argeșul de Mijloc, de a realiza echilibru în dezvoltarea acestuia, de a moderniza comunitățile, de a propulsa spre viitor satul românesc.

Sectorul privat

Sectorul privat partener în GAL prin diversitatea domeniilor de activitate va influența gasirea de noi soluții și metode de rezolvare a problemelor din teritoriu, reprezintă model de dezvoltare, de creșterea nivelului de trai.

Societatea civilă

ONG-urile din teritoriul Argeșul de Mijloc prin resursele umane proprii cât și prin capacitatea organizatorică pot spijinii în realizarea obiectivelor. Ele reprezintă " vocea comunității", problemele grupurilor vulnerabile și nu numai pot fi prezentate de ong-uri, aduse pe masa de discuție a autorităților și gasirea unor soluții pentru echilibru în teritoriu.

Entități provenite din afara teritoriului acoperit de parteneriat

Experiența în derularea actiunilor de mediu/sociale, capacitatea organizatorică, resursele umane proprii vor fi spijin în derularea acțiunilor de mediu și sociale și în îndeplinirea obiectivelor.

Acțiunile realizate pentru implicarea comunității în procesul de elaborare a SDL

Angajații GAL, pe parcursul anului 2023, au realizat chestinar UAT și chestionar participanti în vederea realizării dezbaterilor publice pentru pregatirea și eleborarea SDL 2023-2027.  Au colaborat permanent cu toți actorii locali din teritoriu care au fost interesați să contribuie la pregătirea SDL cu prezentarea nevoilor de la nivel local, sau propunerea de investiții necesare, oferind informații atât la sediul GAL, cât și pe parcursul acțiunilor de animare / dezbaterile prezentate în contiuare. Au fost distribuite chestionarele UAT catre toate cele 10 localități din teritoriu, s-a realizat o agendă  de lucru pentru dezbaterile publice, câte una în fiecare localitate din teritoriul GAL Ținutul Argeșul de Mijloc. În prioada 14-17 noiembrie 2023 s-au realizat 11 dezbateri publice, cate una în fiecare localitate, în Mărăcineni s-au realizat doua întalniri. În cardul acestor dezbateri s-au înregistrat participanții, s-a realizat o prezentare generală a activității GAL-ului, s-a prezentat scopul realizării dezbaterii, structura chestionarului distribuit participanților, s-au completat chestionarele de catre participanți și au avut loc discuții diverse legate de dezvoltarea teritoriului. Scopul acestor prime întalniri a fost de a identifica situația existentă și nevoile comunității. S-au realizat liste participanti, minute ale întalnirilor. S-au completat 205 chestionare participanți, chestionarele completate au fost interpretate de angajații GAL. Chestionarele UAT au fost transmise electronic sau fizic în perioada 14 -24 noiembrie 2023.

Pornind de la principiul LEADER, abordare de "jos în sus", a fost implicată comunitatea în realizarea acestor acțiuni în teritoriu, au participat reprezentanți din teritoriu: publici, privati, ong si persoane fizice care au completat câte un chestionar și au participat la discuții legate de nevoile din localitate, probleme întampinate. S-a realizat apoi o primă întalnire comună a partenerilor GAL Ținutul Argeșul de Mijloc in data de 15 decembrie 2023, 47 participanti din care 44 parteneri GAL, unde s-au prezentat concluziile dezbaterilor, s-au identificat obiectivele strategiei de dezvoltare, s-a realizat analiza SWOT,s-a identificat tema unificatoare avand în vedere nevoile și dorința de a realiza echilibru și de a desfășura acțiuni inovative în teritoriul Ținutul Argeșul de Mijloc. În strânsă colaborare cu partenerii GAL s-a elaborat forma finală a SDL care a fost prezentată și discutată in ultima întalnire a partenerilor în data de 12 ianuarie 2024.

În etapa de animare și elaborarea a SDL s-au respectat principiul promovării și egalității dintre bărbați și femei și a egalității de gen, principiul nediscriminării pe criterii de sex, etnie, religie, vărstă, orientare sexuală, convingeri.

Copyright © 2025 Asociația GAL Ținutul Argeșul de Mijloc - Toate drepturile rezervate. Informațiile și documentele furnizate în acest portal web sunt distribuite GRATUIT și nu sunt destinate comercializării. 
Acest portal web nu reprezintă poziția oficială a Comisiei Europene. Întreaga responsabilitate referitoare la corectitudinea și coerența acestor informații aparține celor care administrează site-ul.
webdesign & hosting by